۱۴ آذر ۱۳۸۴، ۱۴:۵۸

مراسم بزرگداشت " بيدل دهلوي " در لاهور برگزار شد

بزرگداشت شاعر و عارف بزرگ شبه قاره بيدل دهلوي با حضور ادب دوستان و استادان زبان و ادبيات فارسي در اتاق ايرانشناسي دانشگاه دولتي لاهور برگزار شد .

به گزارش مهر، دكتر ظهير احمد صديقي استاد زبان و ادبيات فارسي در شبه قاره و معاون دانشگاه دولتي لاهور در سخنان كوتاهي ضمن تشكر از خانه فرهنگ ايران در لاهور در همكاري با برگزاري اين بزرگداشت به شخصيت معنوي و عرفاني بيدل اشاره كرد و گفت او قصائد خود را بيشتر درمدح حضرت رسول اكرم (ص) و غزليات خود را در پرستش خداوند متعال سروده است .

وي درباره گسترش اسلام در شبه قاره گفت :  مردم شبه قاره توسط عرفا و بزرگان ايران همچون علي هجويري ، گنج شكر ، بيدل و ديگر شخصيت ها با اسلام آشنا شدند .

در ادامه محمد رضا اميني مسئول خانه فرهنگ جمهوري اسلامي ايران ضمن ستودن شخصيت معنوي بيدل علت گمنامي اين شاعر بزرگ را بي توجهي فارسي زبانان هند، پاكستان ، افغانستان و كشورهاي آسياي ميانه دانست  و گفت :  هم زبانان ما در اين كشورها علاقه زيادي به بيدل و شعر او دارند و احترام عميق براي شخصيت و شعر او قائل هستند ولي از كرامات و معجزات بيدل در ادب عرفاني فارسي ، آن گونه كه بايد و شايد دفاع نكرده و سخن نگفته اند.

وي افزود: علاقمندان و خبرگان ادبيات فارسي بايد با تصحيح و چاپ اثار بيدل و ويژگيهاي شعر و محاسن آثار بيدل او را به ايرانيان و جهان اسلام معرفي كنند.

لازم به ذكر است در اول هر ماه مراسم بزرگداشت شعراي نامي و معاصر زبان و ادبيات فارسي با حضور شعردوستان و علاقمندان زبان فارسي  با همكاري خانه فرهنگ جمهوري اسلامي ايران در اتاق ايرانشناسي دانشگاه دولتي لاهور برگزارمي شود.

کد خبر 261853

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha